Projekt i opis jego realizacji
Ostateczny rezultat naszej pracy
Nasza
praca konkursowa, czyli angielski komiks online o problemach Morza Batyckiego
znajduje się pod poniższym linkiem (nie zaleca się otwierać go w przegladarce firefox - mogą występować błędy):
https://read.bookcreator.com/hNKPwaIpssMW7kCGnc4hTi4LD1v2/RWTZVuwvTlusF3dZ2cBVYQ
W
komiksie można posłuchać naszych nagranych dialogów, wystarczy kliknąć
w ikonkę
słuchawki, która znajduje się przy każdym dymku z tekstem.
Można go również obejrzeć na załączonym filmiku (fragment zajęć dla klas młodszych):
Dla tych, co nie rozumieją dobrze języka
angielskiego, poza konkursem, przygotowaliśmy również do pomocy wersję polską
naszego komiksu. Można ją będzie znaleźć pod linkiem:
https://read.bookcreator.com/hNKPwaIpssMW7kCGnc4hTi4LD1v2/m1-SpxPcT86ZTrxa2LDJjw
Polska wersja jest tylko pomocą w zrozumieniu tekstów, dlatego tam nie nagrywaliśmy dialogów.
OPIS
REALIZACJI PROJEKTU
a) Jaki cel założyliście sobie
przystępując do realizacji Waszego projektu? Jaki problem chcieliście rozwiązać
poprzez realizację Waszego projektu?
Biorąc udział w projekcie chcieliśmy przede wszystkim poznać lepiej problemy, z jakimi mierzy się nasze Morze Bałtyckie. Chcieliśmy zrozumieć co przyczynia się do tego, że „Bałtyk umiera”. Takie słowa usłyszeliśmy nie tylko od naszych nauczycieli, ale pojawiły się one w telewizji i znaleźliśmy je również w internecie. Dlatego głównym naszym celem było zdobycie nowych informacji o Bałtyku i procesach, jakie obecnie w nim zachodzą. Ponadto chcieliśmy popracować nad językiem angielskim, a że lubimy komputery i poznawać nowe programy, to zdecydowaliśmy się stworzyć komiks w wersji online.
b) Dlaczego wybraliście to zagadnienie?
Mieszkamy nad Morzem Bałtyckim, spędzamy
nad nim dużo czasu, co wakacje kąpiemy się w morzu. Ponadto lubimy spacery i
zabawy na plaży. To przyczyniło się, że wybraliśmy zagadnienie dotyczące problemów Morza
Bałtyckiego. Uwielbiamy nasze morze, chcieliśmy dowiedzieć się co jemu szkodzi
i co możemy zrobić, aby je chronić
i żebyśmy mogli się nim cieszyć jeszcze
przez długi czas.
c) Jak podzieliliście się zadaniami?
Po długich rozmowach podzieliliśmy zadania zgodnie z naszymi zainteresowaniami. Dziewczyny lubią malować, więc stworzyły ilustracje do komiksu. Natomiast chłopacy zajęli się częścią związaną z komputerem – prowadzeniem bloga oraz przeniesieniem ilustracji i dialogów do darmowego programu, w którym powstał komiks. Wspólnie wymyślaliśmy dialogi, tłumaczyliśmy je na język angielski, co okazało się najtrudniejsze. Ponadto podzieliliśmy się rolami i nagraliśmy dialogi, aby można było je odsłuchać.
d) Skąd czerpaliście informacje i materiały potrzebne do realizacji projektu?
Materiały i informacje czerpaliśmy z
internetu. Przeszukaliśmy wiele stron poświęconych Morzu Bałtyckiemu i
staraliśmy się wybrać najważniejsze rzeczy. Artykuły w internecie oraz rozmowy
z naszą opiekunką i panią od biologii przyczyniły się, że lepiej zrozumieliśmy
procesy, które zachodzą w naszym morzu.
Materiały do wykonania projektu
otrzymaliśmy w szkole (przybory plastyczne, kartki oraz dostęp do komputerów).
Program online, w którym powstał nasz komiks podpowiedziała nam pani
Małgorzata. Musiała ona uczestniczyć w zakładaniu konta, gdyż na profilu
nauczyciela mieliśmy większe możliwości i swobodę nad pracą w wersji
elektronicznej. Sami zaś wybraliśmy stronę, na której powstał nasz blog. Do
tłumaczenia dialogów na język angielski wykorzystywaliśmy darmowe, internetowe
słowniki
polsko-angielskie.
e) Czy praca nad projektem była trudna? Dlaczego (nie)?
Odpowiedź brzmi i tak, i nie. Praca nad projektem była na pewno wymagająca i zajęła nam dużo czasu. Na początku ciężko było nam wybrać najważniejsze rzeczy (tj. co przyczynia się do problemów) i zrozumieć niektóre procesy zachodzące w naszym morzu. Dużym wyzwaniem było streszczenie zdobytych informacji i przedstawienie ich w taki sposób, żeby nas zrozumiano. Sama praca nad ilustracjami do komiksu była czasochłonna, ale najłatwiejsza i najprzyjemniejsza. Prowadzenie bloga oraz stworzenie wersji online komiksu nie sprawiało nam trudności, były to proste programy internetowe. Najcięższe okazało się tłumaczenie wymyślonych przez nas tekstów na język angielski. Na początku nie wiedzieliśmy czy tłumaczyć każde słowo pojedynczo i dosłownie. Jednak przypomnieliśmy sobie, że pani często nam mówiła, że nie tłumaczy się dokładnie wszystkich słów, najważniejsze jest, aby przekazać sens tego, co chcieliśmy powiedzieć.
f) Jak radziliście sobie z problemami?
W trakcie naszej pracy pojawiały się różne problemy: jaki temat wybrać?; jak streścić informacje?; jak stworzyć dialogi, żeby nas zrozumiano?; jak to przetłumaczyć na język angielski? albo po prostu nie chce nam się, nie mamy już sił! Na szczęście nie poddawaliśmy się, jesteśmy uparci i chcieliśmy skończyć nasz projekt. Ponadto pani Małgorzata dawała nam wsparcie, mobilizowała, podpowiadała i hamowała nasze kłótnie lub po prostu pozwoliła nam się posprzeczać, aż znaleźliśmy rozwiązanie naszych problemów.
g) Jak wam się pracowało w zespole?
Praca w zespole nie była najłatwiejszym
zadaniem. Jak wcześniej napisaliśmy, jesteśmy bardzo uparci, lubimy postawić na
swoim i przy tym dużo dyskutujemy. Musieliśmy nauczyć się siebie słuchać i od
czasu do czasu iść na kompromis. Trzeba dobrze było podzielić się zadaniami i
zająć się tymi częściami, które po prostu lubimy robić.
Z czasem zauważyliśmy,
że praca idzie nam szybciej jeśli pomagamy sobie nawzajem
i współpracujemy.
h) Czy osiągnęliście założone cele?
Wydaje nam się, że tak. Udało nam się zrozumieć problemy z jakimi zmaga się Morze Bałtyckie. Stworzyliśmy komiks, w którym przedstawiliśmy najważniejsze zagrożenia oraz daliśmy wskazówki co możemy zrobić, żeby chronić nasze morze. Popracowaliśmy nad językiem angielskim, poznaliśmy nowe słowa. Udało nam się poznać nowe programy komputerowe, które będziemy mogli wykorzystywać również po skończeniu projektu.
i) Czego nauczyliście się dzięki realizacji projektu – jako zespół i jako poszczególne osoby?
Jako zespół nauczyliśmy się współpracy
oraz zrozumieliśmy jak ważna jest rozmowa i słuchanie siebie nawzajem,
Zobaczyliśmy, że jak stworzymy plan pracy i dobrze podzielimy się zadaniami, to
jesteśmy w stanie szybciej i lepiej działać.
Ważne jest, żeby robić to, co się lubi. Każdy z nas nauczył się obsługi
programu do tworzenia komiksu, sami nagrywaliśmy w nim dialogi. Na pewno wiemy
już jak lepiej szukać potrzebnych informacji w internecie, z jakich słowników
online do języka angielskiego korzystać.
a) j) W jaki sposób realizacja projektu
wpłynęła na Wasze zainteresowanie tematyką morską?
Poprzez realizację projektu na pewno
chcemy lepiej poznać nasze wybrzeże. Chcemy nie tylko mieć informacje o morzu i
jego problemach, ale też chcielibyśmy na własne oczy pewne rzeczy zobaczyć.
Chcemy poznawać nowe, nieznane nam tereny. Chcielibyśmy poznać pracę rybaków i
innych osób zajmujących się pracami na morzu, co w ich pracy jest
najtrudniejsze i jak radzić sobie na morzu. Ponadto chcielibyśmy zobaczyć nasze
morze, nie tylko stojąc na lądzie.
a) k) Komu zaprezentowaliście efekty Waszej
pracy i czy prezentacja się podobała?
Nasz projekt przedstawiliśmy całej szkole. Po pierwsze poprowadziliśmy lekcje w klasach młodszych. Fragmenty lekcji (jej początek oraz prezentacja naszego komiksu) znajduje się w dołączonych poniżej filmikach. Ponadto informacje o naszej pracy i blogu, jaki stworzyliśmy, zostały umieszczone na tablicy na holu szkoły oraz internetowej stronie naszej szkoły (spzaleskie.pl). Chcieliśmy, aby efekty pracy zobaczyli wszyscy, nie tylko uczniowie. Elektroniczna wersja komiksu została opublikowana na stronie bookcreator.com. Jest to strona dostępna nie tylko w Polsce, więc każdy kto ma na niej konto będzie mógł zobaczyć naszą prace. Po poprowadzonych lekcjach wiemy, że nasz komiks spodobał się naszym kolegom ze szkoły i innym nauczycielom. Na pewno zauważyli oni ile pracy wymagało stworzenie takiego komiksu:)
.jpg)
Opinia nauczyciela:
a) Uczniowie bardzo mocno zaangażowali się w realizację projektu, choć nie brakowało trudnych chwil. Każdy z członków grupy wniósł coś od siebie. Uczennice: Lena A., Lena Z. i Maja pokazały swoje plastyczne umiejętności, natomiast uczniowie: Maciek, Dominik i Igor zawsze z łatwością realizowali zadania, które wymagały pracy na komputerze. Wyzwanie stanowiła dla nich wspólna praca nad dialogami i ich tłumaczenie na język angielski. Każdy z nich miał swoje pomysły i musieli niejednokrotnie iść na kompromis, żeby wybrać ostateczną wersję. Ich dyskusje często były burzliwe i czasami wymagały mojej interwencji. Jednak im dłużej realizowali projekt, tym ta współpraca szła im lepiej. Nie bali się poszukiwać informacji w internecie bądź też zadawać pytania związane z poruszaną tematyką dotyczącą Morza Bałtyckiego.
b) W czasie trwania projektu uczniowie rozwijali następujące kompetencje kluczowe:
-
w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
-
w zakresie wielojęzyczności;
-
cyfrowe.
Moim
zdaniem wszyscy członkowie grupy rozwinęli każdą
z powyższych kompetencji. W trakcie trwania prac dzieci:
-
nauczyły się poszukiwać właściwych informacji w internecie oraz dostępnych
pomocach;
-
zrozumieli, że ze zdobytych informacji należy wybrać te najważniejsze i trzeba
je umiejętnie przekazać innym;
-
nauczyli się zadawać właściwe pytania, iść na kompromis oraz słuchać, co mają
do powiedzenia inne osoby;
- rozwinęli umiejętność korzystania ze słowników języka angielskiego (zarówno tych papierowych, jak i dostępnych w internecie) oraz tworzenia wypowiedzi w języku obcym;
- umiejętnie korzystali z nowoczesnych technologii (stworzyli komiks
w wersji elektronicznej, nagrali do niego dialogi, samodzielnie prowadzili bloga).
Praca nad projektem przyczyniła się do
rozwoju u nich wiedzy i umiejętności w zakresie edukacji morskiej. Zainteresowali się nie tylko tematyką związaną z problemami Morza Bałtyckiego, ale zapragnęli nauczyć się praktycznych rzeczy
związanych z morzem. Chcieliby móc pływać po akwenie Morza Bałtyckiego i na
własne oczy zobaczyć jak wygląda praca osób związanych z morzem, a także poczuć na własnej skórze morską bryzę oraz zobaczyć piękno
wód. Ponadto uczniowie nie mogą doczekać się zajęć, które będą
realizowane w przyszłym roku w naszej szkole z zakresu edukacji morskiej i na
pewno chcą ponownie zaangażować się w realizację kolejnego projektu. Mają już
nawet kilka swoich pomysłów.
b
Komentarze
Prześlij komentarz